Het zit hier ingewikkeld in elkaar. De wold bestaat uit ontelbare lagen vol verwarrende wegen, kronkelige paden, onnodige bruggen, glijgangen en duistere tunnels. Daarnaast zijn er siermechanieken, M-kliks, toestelletjes, klapstangen, vlamstralen, maalballen, leentrappen, hijsbakkies, langwerpige kromtestralen, wijsheden, onwijsheden, levensbedreigende mortaliteit, weetkundig geknutsel en magische opeenhopingen, maar dat komt later.
De weg snel vinden is lastig, zo niet onmogelijk. Of je nou hoog in Etheria zweeft of jezelf hebt teruggetrokken in de diepste krochten van Nedorium, Dizary is in elk opzicht verwarrend. De kans dat je na weken weer op je plek van vertrek uitkomt is groot. Tip: geef niet toe aan frustratie, want dan krijg je stress of angst, en dat bezorgt je weer wanhoop en claustrofobie en wat al niet meer, en dan krijg je constipatie en een slechte adem, en dat is wel het laatste wat je hebben wilt in deze intens geconcentreerde wold.
Grietje Hansel had het in de smiezen en kwam ooit op het illustere idee kiezeltjes te strooien, zodat ze de weg makkelijk terug kon vinden. Al snel kreeg haar idee navolging en begonnen de straten dicht te slibben met bergen kiezels. Dus dat werd al snel aan banden gelegd.