Als geboren storyteller doe je niets liever dan verhalen vertellen. Jouw verhaal wordt misschien zelfs uitgegeven in boekvorm. Maar wat als het met jouw boek niet zo wil lukken? Wist je dat er voor verhalenvertellers veel meer mogelijkheden zijn? Verander je blikveld en verbreed je horizon als schrijver in de architectuur, marketing of gameswereld.
(Computer) Games
Ben jij opgegroeid met Dungeons and Dragons, dan ben je wellicht een kei in het bedenken van personages en hun belevenissen. Vind je het leuk om na te denken over hun eigenschappen, onderlinge banden en intriges? Dan is de games-wereld wellicht iets voor jou naar te kijken. Je denkt misschien direct aan computer games, maar op dit moment is het bordspel ongekend populair. Of wat dacht je van escaperooms? Ook daar zijn verhalen nodig. Er zijn in Nederland een aantal bureaus bezig met de ontwikkeling van computer games. Zij zijn geregeld opzoek naar story tellers.
Voorbeeld
Video games have become a new form of literature.
Storyteller voor een bedrijf
Slimme marketeers hebben ontdekt dat je een bedrijf aantrekkelijker maakt als je het een persoonlijkheid geeft. Deze persoonlijkheid zorgt voor directe connectie en herkenbaarheid bij de klant. Vertel bijvoorbeeld niet wat voor saaie producten je maakt, maar verteld de rede waarom jij ooit begonnen bent met dit product. Dus weg van de onpersoonlijke zakelijke brabbelteksten op de website – huur een storyteller in. Ik heb het zelf ondervonden dat het persoonlijker maken van een bedrijf heel goed werkt.
De schatkamer van Dizary ligt op je te wachten
Marketing
In de voorgaande alinea las je dat bedrijven zitten te springen om verhalenvertellers. Maar daar kun je nog veel verder mee gaan. Ook rondom de communicatie naar je klanten toe is het beter om er een goed merkverhaal van te maken. En daar kom jij dan om de hoek kijken als geboren verteller. Geregeld zie ik nieuwsbrieven voorbij komen met een opsomming van behoorlijk saaie dingen. Ook hier kun jij als storyteller goed werk verrichten door de lezer vanaf de eerste zin bij de lurven te grijpen.
Voorbeeld:
Hoe schrijf je een inspirerend merkverhaal?
Lekker aan de slag met deze 201 Unieke Verhaal Ideeën
€4,95
Architectuur
Deze had je misschien niet verwacht. Maar net als in de marketing willen ze in de architectuur projecten ontwikkelen met een persoonlijk verhaal. Dan heb je het over het echte design en het verhaal achter dat design. Jij als verhalenverteller kan bijvoorbeeld consulteren bij gemeentes of ontwerpbureaus. Een duik in een archief is voor jou als schrijver niet onbekend. Jij kunt dan bijvoorbeeld de geschiedenis onderzoeken van een bepaalde bouwlocatie. Daaromheen bedenkt je een verhaal om de ontwerpers te inspireren.
Enkele voorbeelden:
Why every project should tell a story?
The architectural storyteller finds inspiration in sci-fi
Straatverteller
Deze is terug van weggeweest… van ongeveer de middeleeuwen. Vertel verhalen op week- of jaarmarkten, super origineel. Ben jij naast schrijver ook een goede verteller? Bedenk dan eens een kort verhaal dat te maken heeft met het dorp of de stad waarin jij woont. Vertel dat verhaal aan je publiek, dat is reuzenvermakelijk. En wellicht verdien je er een grijpstuiver mee, wat maakt het uit. Zie het als goede promotie voor jezelf en voor de boeken die je schrijft.
Dus, mocht het niet zo lukken met jouw boek? Verbreed dan eens je horizon als schrijver en kijk of je jouw ongenaakbare drang tot het vertellen van verhalen op een andere creatieve manier kunt inzetten. Succes – storyteller.
Foto’s: Unsplash