Het illustreren van een boekomslag vind ik zelf altijd geweldig om te doen. Al vrij snel had ik voor mijn nieuwe boek Jalvin een idee van hoe de cover eruit zou gaan zien. Maar een idee is nog geen goede boekomslag. Ik had het mijzelf ditmaal echt moeilijk gemaakt. Nou ga ik een uitdaging niet uit de weg, maar op een gegeven moment hoop je gewoon dat je kunt zeggen: ‘Klaar.’ Ditmaal niet.
Als ik aan een boekomslag werk, dan zet ik altijd een aantal eisen op papier. Uiteraard moest de cover de titel van het boek verkondigen. En er waren een aantal elementen dat ik in gedachten had om de sfeer van het boek te verbeelden. Zo moest Jalvin persé op een popupboek komen te staan. Niet alleen omdat ik zelf gek ben op popup boeken, maar ook omdat het een belangrijke scène in het verhaal is. De huisjes en andere objecten op het boek zouden eruit gaan zien alsof ze van gevouwen papier waren.
Al vrij snel begon ik met schetsen zoals je hieronder kunt zien. De grote achterban van Dizary had ik een keuze laten maken. Een grote groep mensen in een vroeg stadium een keuze laten maken kan heel goed helpen voor als je zelf geen knoop kunt hakken. En de keuze had mij ook verrast. Zodra de keuze was gemaakt, kon ik verdergaan met het detailleren.
Als je zelf aan de slag gaat met een boekomslag, denk dan in grote lijnen en vlakken. Elk vlak mag eigenlijk maar 1 duidelijk element bevatten. Teveel details maken een cover al snel rommelig. Als je wel veel elementen hebt, dan moet je ze proberen in een duidelijk kader te plaatsen.
Na het schetsen was ik al vrij snel overgegaan op photoshop. In dit programma kon ik eenvoudig spelen met de compositie. Alle elementen stonden los van elkaar zodat ik alles kon verplaatsen, net zo lang tot ik tevreden was. Meteen keek ik ook naar het effect van kleuren en de lichtval.
Die lichtval bleek bij deze illustratie het grote struikelblok. Want er was niet echt een duidelijke lichtbron te bekennen in deze vooral duistere illustratie. Het kostte mij dan ook dagen om het duidelijk te krijgen. Uiteindelijk had ik ervoor gekozen om het licht in het midden van het opengeslagen boek te plaatsen, als een soort magische lichtbron. Zo kon de silhouet van Jalvin volledig donker blijven en kon ik alsnog de andere elementen contrast geven.
Denk niet bij één enkele opmaak van je boekomslag dat je er bent. Maak op zijn minst 10 wezenlijk verschillende, zodat je kunt zien wat wel en niet werkt. Gun jezelf en anderen een keuze en detailleer dan het gekozen ontwerp.
Voor Jalvin had ik ongeveer 10 versies gemaakt voordat ik er een goed gevoel over begon te krijgen. Bij de eerdere versies vond ik het bijvoorbeeld een veel te tam plaatje. Dit had ik dynamischer gekregen door een grote deining in het water te maken en het boek onder een hoek te plaatsen.
Plaats meteen ook de titel en andere gegeven op je boekomslag. Op deze manier kun je het beste bepalen waar alle elementen van je illustratie moeten komen te staan.
Daarnaast moest de illustratie passen bij de andere boeken in de reeks. Met zoveel kleuren was het lastig om te kiezen. Daarom had ik uiteindelijk gekozen voor een donker azuur, wat ook goed past bij het waterige avontuur van Jalvin in de havenstad van Neilpoort. Het eindresultaat mag jij trouwens gratis hebben. Als jij je inschrijft voor de schatkamer van Dizary, krijg je een link om deze wallpaper te downloaden.
Wil je nog meer lezen over het ontstaan van een boekomslag. Bekijk dan de volgende artikelen.