Maak het schrijven van een verhaal jouw nieuwjaarsduik voor 2022. Waarom jezelf in de koude zee storten als je net zo goed in een prachtig nieuw verhaal kan duiken. Om het jaar goed te beginnen heb ik weer een aantal leuke ideeën voor je. Laat ze je inspireren en schrijf er lekker op los dit jaar.
Prompts #7
- Je vindt een mobiele telefoon. Deze blijkt van een tovenaar te zijn die met zijn tijd is meegegaan. De apps die erop staan zijn heel magisch en de lijst van contactpersonen is ongekend.
- Een verhaal waarin de dorpsbewoners zich stuk lachen om een fantasyboek of fantasietoneelstuk. Ze vinden het maar grote onzin die draken en tovenaars terwijl het zelf elfen, dwergen, trollen, heksen en tovenaars zijn, en ondertussen hun handen vol hebben aan de verdediging van hun vesting tegen de orks.
- Alleen de kus van een draak kan hem/haar weer tot leven wekken.
- Tijdens een avondje Netflixen, breekt de kamervloer spontaan open. Een dwerg steekt zijn hoofd uit het gat en zegt: ‘Ah, dit is geloof ik niet de juiste uitgang. Zeg, kunt u mij vertellen waar ik Norstrom kan vinden? Of kan je mij wellicht de weg wijzen? Sterker nog, sta op van je luie reet en volg mij.’
- Als natuur programmeur ben jij bezig om via het wood wide web de natuur zijn revanche op de vervuilende mens te geven.
- In een museum ligt er opeens een goedkope speelgoed auto op de plek waar eerst een waardevol sieraad lag. Na melding van inbraak wordt de speelgoedauto weggegooid, maar deze blijkt uit nanobots te bestaan die het sieraad maskeerden. Om de buit op te halen hoeft de dief alleen maar in de afvalcontainer te duiken.
- Alleen met behulp van de bijzondere boeken uit de bibliotheek is het mogelijk om terug in de tijd te reizen. Je beleeft de werkelijke wereld dan wel steeds vanuit het verhaal in het boek dat in die tijd werd opgeschreven. Totdat je zelf begrijpt hoe je de geschiedenis kunt herschrijven.
- In het jaar 2133 ben jij betrokken bij het exorcisme van een robot. Daarbij worden bijvoorbeeld de wetten van Asimov gebruikt om de duivel uit te drijven.
- Een western waarin geen gunslingers de dienst uitmaken maar tovenaars. Zij beschermen de plattelandsdorpen.
- Na het eten van zeewier blijft er een stukje tussen je tanden zitten. Het lukt je niet om het weg te krijgen. De volgende dag is het gegroeid. Twee dagen later is het een plant en een paar dagen later begin je kieuwen te krijgen.
- Een persoon krijgt te horen dat hij een kloon is. Hij is vastberaden om al zijn broers te vinden. Het wordt ingewikkeld als dat er 30 blijken te zijn. Ze moeten vervolgens vechten voor hun bestaan omdat klonen verboden zijn.
- Een aantal astronauten probeert een vriendelijk ruimtewezen in hun station geheim te houden en op een ongeziene manier naar de aarde te krijgen. Of ze helpen wellicht het ruimteschip te repareren zodat het wezen weer verder kan.
- Het dragen van tweedehands kleding lijkt wellicht een goed doel, maar jij bent zo hooggevoelig dat je letterlijk in de persoon verandert die de kleding ooit droeg.
De schatkamer van Dizary ligt op je te wachten
- De beelden op jouw televisie lopen precies 24 uur voor op de werkelijkheid. Wat ga je doen? Voor jezelf houden, mensen uitnodigen, mensen laten betalen om even te mogen kijken, voorkomen dat bepaalde dingen gaan plaatsvinden of gewoon alles zijn gang laten gaan?
- In de verre toekomst is jouw hoofdpersoon iemand die een raket bouwt om van de aarde te vluchten om samen met een hoop vluchtelingen een veilig thuis te vinden op een verre planeet.
- Een oud tovenaar of tovenares moet de onschuld bewijzen van een magische moord. Maar hoe laat je zien dat je niet meer beschikt over je magische krachten (die niemand kan waarnemen)?
- Je doet er alles aan om jouw huis op zijn plek te houden, want dat gaat steeds aan de wandel. Iemand aan de andere kant van het land blijkt het zelfde probleem te hebben. Uiteindelijk besluiten jullie de huizen hun gang te laten gaan en toevalligerwijs treffen jullie elkaar ergens in het midden van het land.
- Je bent op vakantie en bezoekt een plek waar je nog nooit eerder bent geweest. Dan opeens stap je ergens binnen waarvan je het gevoel hebt dat je er al honderden keren bent geweest – in deze kerker.
- Eindelijk heb je de moed verzameld om tegen die ene leuke man of vrouw te praten die je steeds in de oude bibliotheek tegenkomt. Bij jullie kennismaking betrekt het gezicht van de persoon en hij of zij zegt: ‘Je kan mij zien?’
- In de verre toekomst mag iedereen op 21e leeftijd een keuze maken uit één van de gaven die de overheid beschikbaar stelt. Zodra jij aan de beurt bent ontdekt je een gave die iedereen vóór jou over het hoofd had gezien.
- Je bent getuigen van een magisch wezen. Een tovenaar komt voorbij om deze gebeurtenis uit je geheugen te wissen, maar dat mislukt. Sindsdien heeft de magische wereld geen geheimen meer voor jou. Maar wie zal jou geloven?
- Geleidt door een lijn loopt hij door het leven. Loslaten kan hij niet. De lijn is de tijd. Vooruitlopen is alles wat er gebeuren moet. Totdat er achter hem iemand om hulp roept. Teruggaan is een sonde, toch kan hij niet anders. De lijn houdt hij vast en zo loopt hij achteruit. Net zo lang tot hij de in nood verkerende persoon gevonden heeft. Die lijkt eigenaardig veel op hem, sterker nog – hij is het zelf.
En hier nog veel meer inspiratie voor verhalen
Lekker aan de slag met deze 201 Unieke Verhaal Ideeën
€4,95
De schatkamer van Dizary ligt op je te wachten