De marketing van je eigen boek is een hele kluif. Tegenwoordig is dankzij internet ontzettend veel mogelijk. Teveel! En je kan onmogelijk alles tegelijk aanpakken. Dus beperk je tot de volgende 3 fases – de essentie.
Ga je zelf je boek uitgeven, dan ben je dus ook uitgeverij. Onderschat dit werk niet. Gebruik de 80/20 regel. Dus 20% van je tijd zit in schrijfwerk en 80% in de promotie als je eenmaal een boek hebt.
In detail
Fase 1 – Hier ga je de fundamenten leggen voor je project.
- Schrijf je boek, duh. En publiceer hem als e-boek of als gedrukte editie.
- Registreer een passende domeinnaam. Kies hiervoor jouw auteursnaam of, als je een merk van je boek wilt maken, de hoofdtitel van je boek.
- Maak een website. Dit kan het makkelijks in WordPress. Zoek op Youtube naar video’s als: how to build your website in 2 hours. Ja, die werken echt. WordPress is peanuts.
- Maak op je website een webshop aan met Woocommerce. Ook hiervan vindt je uitgebreide handleidingen op Youtube.
- Kies 2 social media kanalen waarop je jezelf gaat focussen. Meer kan ook, maar dat betekent dus ook meer tijd kwijt.
Fase 2 – Deze fase draait allemaal om jou en je product.
- Als de voorgaande fase is doorlopen, dan begint nu de verkoop van je boek in jouw webshop. Maak een partner account aan op Bol.com en op Amazen en verkoop daar ook je boek.
- Maak relevante content op je website/blog. Spits de berichten toe op dingen die met het boek te maken hebben. Gebruik meer afbeeldingen dan tekst.
- Deel de content op zoveel mogelijk plekken op internet: jouw website, social media etc.
- Organiseer een ludieke boekpresentatie. Nodig zoveel mogelijk mensen uit, vergeet de pers niet in te lichten. Knalfeest.
- Organiseer (live)events op internet of in het echt. Zoals signeersessie bij boekhandels.
- Laat jezelf zien op zoveel mogelijk relevante beurzen en festivals. De inschrijving hiervan is soms al een jaar tot een half jaar van te voren. Dus hou dit in de gaten.
Fase 3 – Deze fase draait allemaal om je fans.
- Leg je fans in de watten met giveaways zoals boekenleggers, hebbedingetjes die relevant zijn voor je boek.
- Laat zoveel mogelijk mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Daarin geef je ze promotiecodes en privileges.
- Zorg ervoor dat jouw boek veel recensies krijgt. Dus stuur boeken op naar experts en laat hun er iets over zeggen.
- Probeer een steeds duidelijker beeld te krijgen van je doelgroep en focus daar op. Ga geen thrillers verkopen aan romanlezers.
- Organiseer ludieke winacties waarbij mensen een gesigneerd boek van jou kunnen winnen.
- Werk samen en bouw aan je netwerk. Zoek auteurs op die vergelijkbaar werk schrijven. Ga op bezoek bij boeken-bloggers, podcasts, doe gastlezingen. Maar vertel ook over hun boeken op eigen social media.