Crowdfunding lijkt haast wel hét magische woord voor het uitgeven van je droom. Maar is het wel haalbaar en wat staat je allemaal te wachten? Stress, slapeloze nachten, faalangst en nog veel meer van deze overprikkelde reacties zullen je tergen. Tenzij je jezelf goed voorbereid. En dat doe je met mijn volgende tips.
Wat was mijn doel?
Ik had 40 dagen de tijd om €3333 binnen te halen voor mijn boek Dizary. Hiermee kon ik de redacteur betalen die mijn manuscript ging nakijken. Ook kon ik een eerste oplage van mijn boek ermee betalen en ik had rekening gehouden met een stukje marketing en een beursstand. Overige dingen zoals de coverillustratie, de lay-out en website heb ik zelf gedaan. Ik had mijn crowdfunding op de website van Voordekunst.nl uitgevoerd. Hun website werkt erg prettig, kind kan de was doen, zeg maar. Voordekunst.nl heeft veel bekendheid op social media en een grote community. Met crowdfunding verzeker je jezelf al meteen van een mailinglist met eerste fans. Mijn boek zou in elk geval door al die mensen worden gelezen en mogelijk ook gepromoot. Deze lijst met mensen zou ik dan ook prima kunnen gebruiken voor de promotie van volgende titels.
Een aantal grote bekende crowdfunding websites zijn: Voordekunst.nl, Indigogo, Kickstarter, Publishizer en Publaunch
Je begint uiteraard met het opstellen van een goed plan. Ja toch? Maak dat plan, echt een goed plan. En vul je plan vervolgens aan met de volgende tips.
Bellen
Cash komt niet aanwaaien. Zelfs niet op populaire crowdfunding websites. Eerst was ik vrij bescheiden met een algemeen mailtje met de vraag of mensen mij wilden sponsoren. Ik had gelukkig veel collega’s die doneerden. Toen dat onvoldoende werkte, schakelde ik over op bellen. Ik had een telefoonlijst gemaakt van bekenden, onbekenden, kennissen en kennissen van kennissen. Die heb ik allemaal persoonlijk gebeld. In het begin voelde dat als armetierig bedelen. Maar toen het geld daadwerkelijk begon binnen te komen, was ik snel over die gedachte heen. Bellen dus – mailen werkt niet.
Een eigen website
Op mijn crowdfunding pagina op Voodekunst.nl bood ik alleen de basisinformatie aan van mijn project. Zo bleef het overzichtelijk. Voor meer informatie verwees ik mensen door naar mijn website en vise versa. Ik had dus ook een goede website met uitgebreide informatie over mijn boek en over mijzelf. Zo toonde ik aan dat ik serieus bezig was. Ik had trouwens de ballen verstand van het maken van een website. En lacherig begon ik aan een 2 uur durend filmpje op Youtube. Er werd beweerd dat ik na die 2 uur een WordPress website zou hebben – en dat klopte. WordPress is werkelijk peanuts. Google er maar eens naar.
Filmpje
Zorg voor een leuk/pakkend promofilmpje. Film lekker met je mobieltje of gebruik een redelijke camera op statief. Hoe professioneler het eruit ziet, hoe meer aandacht je trekt. Ik had veel tijd besteed aan het introfilmpje. Maar dat is persoonlijk, omdat ik filmen nou eenmaal een leuke hobby vindt. Een aantrekkelijk filmpje blijft gewoon beter hangen en het geeft je zelfvertrouwen weer een boost.
Professionele foto
Investeer in een professionele fotograaf. Ik vond het eens tijd dat ik leuk/professioneel op een foto kwam te staan. Niet met een glas bier in mijn hand, of rollend door de sneeuw op een piste of waar dan ook. Nee, een goed portret. Deze foto’s heb ik niet alleen voor mijn crowdfunding gebruikt, maar ze kwamen ook van pas op mijn website en voor de promotie van mijn boek.
Backup
Ik wist al dat ik mijn boekpresentatie bij een boekenwinkel in het winkelcentrum bij mij in de buurt ging houden. Dus bij hun op de balie lagen kaartjes voor mijn crowdfunding en er hing een poster. Ze maakte er bericht van op hun website. Ik vermeldde hun naam dan weer in de tekst van mijn crowdfunding.
Paniek
Ik wist een beetje waar ik aan begonnen was met mijn crowdfunding. En ik wist dat het een aantal slapeloze nachten ging bezorgen. Maar na die eerste donatiegolf van bekenden, familie en collega’s kwamen er geen donaties meer binnen. Ik zat toen op 50%. Daarna sliep ik niet meer. Ik wist dat er nog een aantal mensen iets gingen doneren, maar dat was lang niet voldoende om mijn eindbedrag te halen. Ik besloot zelf een donatie te doen om over dat dooie punt van 50% te komen (en dat mag trouwens). Dat slingerde mensen aan om nog meer te steunen.
Planning
Maak voor de grap eens een planning van de dingen die je voor je crowdfunding wil of moet doen. Kijk hoeveel tijd je ervoor kunt vrijmaken. Ik had alles in drie maanden gepropt, maar het is heel relaxt als je er een half jaar voor kunt uittrekken. Dan kun je mensen er alvast op voorbereiden en een beetje kietelen. Neem een lekker lange aanloop. En schroom niet om mensen te hulp te vragen. Ik was zo gek om de campagne helemaal zelf op te tuigen. Ik had wel hulp met de foto en het filmpje, maar de rest had ik zelf gedaan. Hoe relaxed is het als je een aantal taken uit je planning aan anderen kunt geven? Laat iemand je bijvoorbeeld helpen met dagelijks een berichtje posten op social media. Dagelijks! Ja, maak ze gek. Mensen moeten echt begrijpen dat het voor jou erop of eronder is.
Zelfvertrouwen
Sterk in je schoenen staan kan helpen. Maar toen ik aan mijn crowdfunding begon had ik een burnout achter de rug. Dat had mij sterk/kwaad gemaakt en er voor gezorgd dat ik opeens radicaal knopen hakte. Deze crowdfunding was een flinke stok achter de deur, een keihard doel. Nu moest ik wel doorzetten. Toen hij eenmaal van start ging, kon ik niet meer terug. Tijdens de veertig dagen dat mijn campagne liep, was ik veranderd van een introverte kluns tot extraverte verkoper. Serieus.
Sponsor andere projecten
Tijdens mijn crowdfunding waren er twee auteurs ook bezig een bedrag bijeen te krijgen voor hun boek. Ik had met hun contact gezocht en wij besloten elkaar te sponsoren. Dat leverde wederzijdse nieuwe donateurs en contacten op. Achteraf dacht ik: had ik op dat moment maar veel meer (andere) projecten gesponsord. Dus als er projecten lopen die je aanspreken, help elkaar die magische grens te behalen.
Voorjaar
Beging een campagne in het voorjaar. Nooit meteen in januari of februari. Dan zijn mensen namelijk nog helemaal beu van het geld uitgeven voor Sinterklaas of Kerst. In het voorjaar beginnen mensen de lente te voelen en worden ze optimistisch. Dat zal je campagne helpen.
Op de hoogte
Tussendoor hield ik iedereen geregeld op de hoogte van mijn campagne door middel van e-mail en berichten op de website van Voordekunst. Blijf dit doen net zo lang tot je project is afgelopen. Als jij je doelbedrag haalt, dan krijg jij ook een overzicht van de e mailadressen van de sponsors. Gebruik die om na je campagne mensen op de hoogte te houden. AVG-hupsakee.